איקידו וניהול משא ומתן – מאמר על אומנויות לחימה,אייקידו וניהול משא ומתן – מאת אייל גליקסר

 מבוא

משא ומתן (להלן מו"מ) קיים למעשה, על צורותיו השונות מהיום שבו המין  האנושי הבין שניתן להחליף דבר בדבר אחר. מאז לכל סחר חליפין בכל תחום: אוכל, לבוש, מתכות, וכו' מתלווה מו"מ.

המו"מ מהווה את הצורה הבסיסית ביותר לקביעת מחיר של סחורה העוברת מיד ליד. עם התפתחות הצווליזציה גילוי של מקומות חדשים והתקרבות בין עמים החל המו"מ להשפיע לא רק על אלו שהשתתפו בו באופן פעיל אלא על מגזרים שלמים, עמים וארצות.

 

אייקידו הוכרזה כשיטה רשמית רק בשנת 1941 כאשר קדמו לה חבלי לידה ארוכים. ראש השיטה מוריהיי אואשיבה, הידוע כ- "או סנסאיי" – המורה הגדול, נולד ב- 14 לדצמבר 1883. עד להכרזה הרשמית על אייקידו התנסה אואשיבה במספר אומנויות לחימה כגון: קיטה ריו ג'וג'יטסו, שינקאגא ריו, ודייטו ריו אייקיג'וג'יטסו  . התנסויות אלו השפיעו רבות על דרך חשיבתו, הבנתו ותפיסתו של אואשיבה בביסוס יסודות האייקידו.

ייחודו של אייקידו בא לידי ביטוי בעובדה שאואשיבה מעולם לא התייחס לאייקידו כאומנות לחימה אלא כדרך של חיי הרמוניה עם הטבע, העולם ומול היריב.

בעבודה זו אני אתייחס לעשרה  "טיפים" לניהול מו"מ כאשר הדגש בכל אחד יהיה איך ניתן לשלב בין עקרונות האייקידו לעקרונות ניהול מו"מ. וזאת על מנת שנוכל להפיק את המיטב מכל מו"מ שאנחנו שותפים לו.

 
דיון

במהלך פרק הדיון נסקור כל "טיפ" במפורט, נסביר את משמעותו במהלך משא ומתן ואיך ניתן לשלבו עם עקרונות האייקידו.

למד להעריך את הצד השני

כאשר אתה ניגש למשא ומתן אסור לך לזלזל ביריב שלך. לעולם לא תוכל לדעת האם אתה חזק יותר, חכם יותר או טוב יותר. ולכן חשוב ביותר להגיע למשא ומתן עם כבוד והערכה ליריבך. איש אייקידו תמיד ינהג כך עם יריב שאינו מוכר לו, החוכמה היא לתת כבוד אך יחד עם זאת, להיות ערני לכל תזוזה, הטיית גוף או שינוי בנשימה על מנת שתוכל לצאת ממשא ומתן / קרב זה כשידך על העליונה.

איסוף מידע

להגיע מוכן למו"מ משמעו להיות מוכן ולהכיר כל דרישה, צורך,אילוץ או אופציה שהיריב יכול להשתמש בה לטובתו. לכן, איסוף מידע היא פעולה מקדימה לפתיחת מו"מ וחשובה מאין כמוה. גם בבואך לקרב או להתמודדות באייקידו עליך להכיר בחשיבות איסוף המידע ולבצע זאת ביסודיות: מול מי אתה נלחם? איזה עוד שיטות הוא מכיר? מהם החולשות שלו? איך תתנהג הסביבה אם תנצח בקרב? איש אייקידו מיומן ידע לאסוף את כל הנתונים הנדרשים על מנת שידו תהיה על עליונה גם בקרב וגם בניהול מו"מ.

מיקוד

בין התכונות החשובות ביותר של איש אייקידו היא היכולת להתנתק מהסביבה, מהרעש וההמולה עם זה על המזרון, ברחוב או במשרד ולהתרכז ביריב/ים העומד/ים מולו. עצם העמידה התקיפה והנחושה אל מול היריב תגרום לו להיסוס, ספק ותהליך קבלת ההחלטות שלו לא יהיה במיטבו. חלק גדול מתחושת המיקוד הוא בעצם החלטתך כמה רחוק אתה מוכן ללכת בקרב זה או במהלך מו"מ. מיקוד משמעו שכול כולך מתוזמן לקראת המו"מ או הקרב. " המשמעות של "בתזמון אחד" היא, שכאשר סגרת על האויב, הכה אותו במהירות ובישירות ככל שניתן,… מבלי לתת לו שהות להחליט על צעדיו הבאים."

הכול נתון למשא ומתן

בניהול מו"מ צריך להיות אסרטיבי, לדעת לבקש את מה שאתה מחפש ולסרב לקבל "לא" כתשובה, כמובן, שכל אלו צריכים להתבצע ללא הבעת מתח, דאגה או כעס. גם באייקידו צריך לדעת לשאול שאלות, להקשות על מנת להבין את ייחודה של אומנות לחימה זו. ההבנה הזו היא שתיתן לך את הכוח להתמודד מול כל יריב.

המוח הוא כמו מצנח

המוח הוא כמו מצנח, הוא עובד רק כשהוא פתוח. לעולם אל תינעל בעמדותייך, החוכמה היא להבין איך ועל מה חושב הצד השני וכדי לעשות זאת על הצד הטוב ביותר עליך להבין כיצד הוא פועל ומתנהל. גם באייקידו אנו נוהגים כך, לעולם אל תחליט על ביצוע טכניקה מסוימת לפני שאתה מזהה את כיוון ומטרת ההתקפה, תמיד תהיה פתוח לשינויים וסגנונות שונים תוך כדי למידה וכן גם תוך כדי קרב. לכל מורה "סנסאי" וגם ליריבך השקול לך יש תובנות משלו לביצוע טכניקה או לדרך הלימוד שלה. אם תשכיל לחבר את התובנות של כולם, תוכל לבצע את הטכניקה בצורה הטובה ביותר.

"A Heiho- Sha is a Samurai who studied deeply from many masters and added the results of his own research to his fighting method. This allows him to be ever-victorious; a virtuoso in the art of war"

לשאול, להקשיב

כדי להגיע לרמה גבוהה של מצוינות ומקצוענות נדרשת דבקות במטרה, נחישות, מוטיבציה עקשנות וסקרנות. לעולם אל תהסס לשאול שאלות שלדעתך ישפרו את הטכניקה שלך באייקידו או במו"מ, אולם, כדי להפיק את המרב מן התשובה, עליך להקשיב באמת! להפנים את המסר ולפעול לפיו. יכולת ההקשבה חשובה לא פחות מהתכונות הנזכרות לעיל.

אגו, אמוציות ורגשנות

באייקידו כמו גם בניהול מו"מ, תכונות אופי אלו לא יסייעו לך במצבים אלו. ככל שתכונות אלו חזקות יותר, הדעת מוסחת מהמטרה העיקרית והיריב ינצל זאת לטובתו וירחיק אותך מהמטרה שהצבת לעצמך. כמו במו"מ גם באייקידו המטרה היא החשובה. ככל שתהיה יותר ממוקד יהיה קשה יותר להסיט אותך מדרכך להתקיף ראשון?

לחימה באייקידו מבוססת על ניצול כוח היריב. על מנת לנצל כוח זה בכל צורה שהוא מופיע, עליך לחכות שהיריב יתקיף אותך ואז לתקוף. בזמן זה אתה חייב לנסות ללמוד כל מה שניתן על היריב: אופי נשימתו, העמידה שלו, הריכוז שלו. גם במו"מ הדרך הטובה ביותר לגלות את קלפי היריב היא לתת לו להציע ראשון, לראות האם הוא לחוץ? האם הוא בטוח בעצמו וכד'. ייתכן מאוד שהצעתו הראשונית נמוכה מהצעתך.

למד מהניסיון

כל התנסות באייקידו או במו"מ תורמת לך, בין אם הפסדת בקרב או את העסקה. ככל שתצבור יותר ניסיון, כך תוכל להעלות את רמתך בשני תחומים אלו. לניסיון יש חלק חשוב מאוד בגישה שלך לפני תחילת המו"מ ובהתנהלות שלך במהלכו. גם באייקידו הניסיון, רוח הלחימה, יכולים לסייע לנצח את הקרב.

אימון תמידי

נקודה זו היא הנקודה החשובה ביותר מכל הנקודות שמניתי עד כה. אימון, אימון ושוב אימון. חובה על כל לוחם אייקידו להתאמן כמה שיותר על מנת שהוא יהיה מוכן לכל תסריט שעלול להתפתח וכן לשפר את הטכניקה שלו. גם במו"מ האימון חשוב ביותר, להגיע מוכן משמעו: לדבר רהוט, "להבין עניין", לחתוך שצריך ולסכם כשצריך. כל הטכניקות האלו ישתפרו לעין ארוך לאחר תרגולים מסיביים ורצופים.


"Life is growth. If we stop growing, technically and spiritually, we are as good as dead."

סיכום
אייקידו וניהול מו"מ הם למעשה שני תחומים שונים בתכלית, האחד, משמש את כולם בחיי היום-יום ונעשה בו שימוש גם באופן לא מודע. השני, נגיש לכולם, אולם רק אלו שממש עוסקים בו מפיקים ממנו תובנות להתנהלות יומיומית. למרות הבדלים מהותיים אלו, ישנם קווים מנחים משותפים רבים בין התחומים: הערכה לצד השני, איסוף מידע, התמקדות, חשיבה יצירתית ועוד. למרות העובדה שניהול מו"מ היה קיים בצורות שונות החל משחר ימי ההיסטוריה אם זה בסחורות, ידע, אנשים ובעלי חיים ועד היום. אומנות ניהול המו"מ התפתחה מאוד וממשיכה להתפתח.

אייקידו – שהיא אומנות לחימה "קצת" יותר צעירה מניהול מו"מ דוגלת באותן נקודות: תן כבוד ליריב שלך גם אם הוא נחות, היה עניו, נצל את כוחו של היריב על מנת להתקיפו, היה ער לסביבה ועוד.

החיבור המיוחד, בין שתי אומנויות כל כך שונות: האחת פיזית, בעל מסורת לחימה ארוכת שנים שעוצבה ברוח הסמוראים ביפן העתיקה, לעומת ניהול מו"מ שהתפתח עם השנים (מראשית האנושות) והיה תמיד בכל תחומי החיים, הוא שאדם המכיר את עקרונות האייקידו יוכל ליישם היטב את הידע שרכש באופן  שיאפשר לו לנהל מו"מ בצורה טובה, עם ראייה רחבה, הכרת היריב והסביבה וייתן לו את היתרון על פני היריב.  באותו אופן, גם אדם המתמחה בניהול מו"מ יוכל ליישם את עקרונות ניהול המו"מ כדי לשלבם בעקרונות האייקידו וכך להגיע לרמה גבוהה יותר של ביצוע.

לסיכום, אני מצרף שתי ציטטות מפיו של אואשיבה הממחישות למעשה את הדמיון והשותפות בין ניהול מו"מ לאייקידו.

Always keep your mind as bright and clear as the vast sky, the great ocean, and the highest peak, empty of all thoughts. Always keep your body filled with light and heat. Fill yourself with the power of wisdom and enlightenment.

 Study how water flows in a valley stream, smoothly and freely between the rocks. Also learn from holy books and wise people. Everything – even mountains, rivers, plants and trees – should be your teacher.     

ביבליוגרפיה

10 טיפים לניהול משא ומתן מוצלח, גיל פרץ, Y-Net , 07/03/2007.

ספר חמש הטבעות, מיאמוטו מוסאשי, אסטרולוג הוצאה לאור בע"מ, 1645

חמש דרכים לנהל משא ומן ביעילות, בני ישראלי, אתר המאמרים הישראלי.

סגור לתגובות

Scroll to Top