מקל הלחימה – הג’ו

הג’ו הוא מקל הלחימה באורך של 125-130 סנטימטר שנוצר בתחילת המאה ה-17 על ידי לוחם בשם מוסו גונוסוקא. גונוסוקא ניצח בעזרת הג’ו את אומן החרבות הגדול בכל הזמנים, מוסשי מימוטו. מימוטו הפסיד למרות שהיה חמוש בשתי חרבות. בזכות הניצחון התפרסם גונוסוקא בכל רחבי יפן ואף ייסד תורת לחימה שהתבססה על השימוש בג’ו כנגד יריב החמוש בחרב.

עם השנים הפך הג’ו לאחד מכלי הנשק המסורתיים של יפן. בתי ספר שונים עשו בו שימוש ואסכולות לחימה שונות התפתחו בהתסתמך על הידע שנצבר. מייסד האייקידו, מוריהיי אואשיבה , היה חסיד נלהב של כלי הנשק המסורתיים בכלל ושל מקל הלחימה בפרט. לאחר שנים של תרגול קפדני, אואשיבה מצא את דרכו הייחודית והיצירתית לשימוש בג’ו.

אחד מחניכיו הבולטים של מייסד האייקידו, מוריהירו סאייטו, למד באדיקות את שיטתו הייחודית של אואשיבה ללחימה בג’ו. סאייטו שילב את הג’ו באימוני האייקידו שלו ושל חניכיו. הקטא בת שלושים ואחד המהלכים שיצר מתורגלת גם היום בבתי ספר הנמצאים תחת שיטתו, כמו גם בבתי ספר משיטות אייקידו אחרות.

התרגול בג’ו, בדומה לתרגול בחרב, מחדד את תחושת החיבור למרכז. הדבר בא לידי ביטוי באחיזה של הג’ו כנגד שורשי הידיים, במיקומו מול מרכז הגוף, ובביצוע תנועה הזורמת מקו מרכז הגוף ואל קצוותיו, משרירי הליבה שסביב עמוד השדרה, דרך שרירי השלד, אל אצבעות הידיים והרגליים.

התרגול גם מנחיל מודעות למא-אי, המרחק הנכון מהיריב. הדבר מתאפשר בזכות שימת דגש על מיקום הלוחם מחוץ לטווח פגיעתו של היריב, מיקום שגם מאפשר לו לצמצם את המרחק לטובת מתקפה משלו.

האימון בג’ו בזוגות, בדומה לאימון בחרב והסכין, גם מייצר אווירת סכנה, דבר הנחוץ לחישול הלך רוחו של הלוחם. תחושת סכנה יכולה לנסוך פחד ואימה, ואולם, בעזרת הדרכה נכונה, תחושת הסכנה משפרת את יכולות הריכוז ומעניקה משמעות עמוקה לרגע, להווה שעלול להיות סופו של הקיום במקרה של הפסד בקרב,

יתרונו של תרגול הג’ו על התרגול החרב נעוץ ברלוונטיות שלו למצבים של לחימה גם בימינו. בעוד שמעמד הסמוראים הוצא מחוץ לחוק כבר במאה התשע עשרה, הרי שנשיאת חרב בחוצות ואף אחזקתה בבית נחשבת כעבירה ברוב המדינות בעולם. המקל דמוי הג’ו, לעומת זאת, נמצא מסביבנו בכל עת. הוא קיים במטאטאים הנוכחים בכל בית, במוטות ובקרשי בפיגומים, בענפי גזם של עצים.

חשיבות עליונה יש, אם כך, לאימון קרבי בג’ו ולא רק תרגול מתוכנן וסכמטי. בקרב, גם אם בעל מגבלות ספורטיביות, ניתן למדוד את היכולות בזמן אמת.

Comments are closed.