אטמי

כשמאסטר אואשיבה נשאל בנוגע להגנה עצמית באייקידו הוא נהג להצהיר שהדבר מתבטא בשבעים אחוז חבטות, (אטמי), והשאר בבריחים והטלות. תשובתו בוודאי נשמעת מוזרה לאייקידוקה המודרני הנוהג ללמד ולהתאמן במינונים הפוכים, בעיקר הטלות ובריחים ומעט מאוד אטמי.

מה שהופך את הצהרתו של המאסטר לתמוהה עוד יותר היא העובדה שהאייקידו המודרני נלמד ומתורגל בצורה של ריקוד כריאוגרפי בה לכל פרט יש תפקיד יחודי וספציפי. בהתחשב בנתונים המצויינים נראה שהדרך היחידה להחיות ולממש את האלמנטים של ההגנה העצמית שנשכחו ואף זכו להתעלמות טוטלית, היא בעזרת מחקר מעמיק של שורשי האומנות, מסע אל זמנים בהם אומנות האייקידו היתה שיטה של הגנה עצמית.

מכיוון שאייקידו הינה אומנות לחימה חדשה יחסית, היא נהנית מתיעוד נרחב בספרים, מאמרים, סרטונים ותמונות. ואולם, העובדה שמרבית התיעוד נעשה לאחר מלחמת העולם השניה, זמנים בהם היפנים נמצאו תחת הכיבוש האמריקאי, התיעוד התמקד בעיקרו בחלקים האומנותיים, הפילוסופים והרוחניים ומעט מאוד בלחימה מעשית.

למרבה המזל מאסטר גוזו שיודה, מייסד שיטת יושינקאן אייקידו ואחד מתלמידיו הבולטים של מאסטר אואשיבה בימיה הראשונים של האומנות, שימר את דרך האימון מהתקופה שלפני המלחמה, דבר שאף זיכה אותו בשבחיו של מאסטר אואשיבה. התבוננות במאסטר שיודה בפעולה מזכה אותנו בשלל דוגמאות לביצועי אטמי בטכניקות האייקידו.

דוגמא מצויינת לאטמי כתגובת נגד לחבטה של היריב היא הדרך בה הוא מבצע את טכניקת ההיג’יאטא קוקיונאגא. מאסטר שיודה יוצא מקו התקפה תוך שהוא חובט במרפק היריב, אטמי הכופה על התוקף להתגלגל לחזית בכדי להימנע משבירה של הזרוע. דוגמא נוספת היא ביצוע הסוקומן אירימינאגא כנגד מתקפות היוקומן אוצ’י, שומן טצ’וקי והשומן אוצ’י. לביצוע טכניקה זו, מאסטר שיודה חובט עם מרפקו בפניו של היריב ליצירת קוזושי, הוצאה משווי משקל, ואז משתמש בחבטת מרפק הפוכה בכדי להטיל אותו לקרקע. הטלת האירימי טצוקי שלו היא עוד דוגמא משכנעת לשימוש באטמי ליצירת קוזושי והטלה – תנועה בה הוא חובט בסנטר היריב עם כף ידו הפתוחה.

מאסטר שיודה עשה שימוש באטמי גם כנגד מתקפות של אחיזות הגפיים והבגד ולא רק כתגובה לחבטות. חשוב לציין שמרבית האטמי בוצעו בפתיח של הטכניקות בעוד שרק חבטות ספורות נשזורו במהלך הטכניקות. עובדה זו חשובה ביותר מכיוון שהיא מציינת את מגמת ההיבדלות של אומנות האייקידו מהמקור הלוחמני שלה, הדייטו ריו, שהיא תורת לחימה בה טכניקות זהות לאייקידו מוטעמות במגוון של חבטות במהלך הביצוע.

יש לשער שמאסטר אואשיבה הסיר חבטות אלו מהטכניקות מתוך מטרה לעגן את פילוסופיות השלום והחמלה שלו באומנות החדשה שעיצב, ביצוע המשמר את יתרונו הקרבי בעזרת האטמי הראשוני ובאותו הזמן, נמנע מפגיעה נוספת ביריב.

Comments are closed.